Peniche je v Portugalsku, malé městečko na poloostrově obklopeném skálami a divokými vlnami z celých tří stran a jen malá část země jej spojuje s ostatní pevninou. Celé Peniche je v kamenných hradbách proti pirátům. Přesný název každoroční akce je MOSTRA INTERNACIONAL RENDAS DE BILROS - což by dle překladače znamenalo, Mezinárodní výstava paličkované krajky.
Dva dny jsme u svých výstav, ukazujeme, paličkujeme a povídáme si se všemi a všemi řečmi, ale nejvíce řečí pantomimickou. A moc se kamarádíme. Ostatní dny z celkových pěti je "volno". A ty uvozovky jsou tady proto, že se nezastavíme. Vstáváme kolem osmé, to by šlo, ale večeře začíná ve 21,00 a je hodně dlouhá, pravda, vždy dobrá a většinou dokonce výborná. Ale ti ze severnějších zemí a ti starší (jako např. já) bychom nejraději spali již od osmi hodin večerních. Nu což, vyspíme se příští týden. Z těch pěti dní, kdy je volno, je například workshop. Na takovém plácku u radnice, stoly, slunečníky, a přijít může, kdo chce (foto 13). Tady bych odpočívat mohla, ale ono mi to nedá, co když bude něco nového. Tentokrát mně Ernestina z Itálie (foto 14) vysvětluje, že jsem "profesóre" a že se nic učit nemusím.
Ale objevím nakonec dvě novinky, podrobněji někdy jindy.
Další den se sedí před krajkářskou školou a filmují nás do televize (foto 16). Okolo je mnoho diváků, někteří jsou součástí delegací a neuposlechli a nepaličkují - no toto?
Pak je také výlet, tentokrát, protože je málo času, tak jen krátký autovýlet po poloostrově. Je to krásné a divoké moře bušící do skalisek (foto 3) u majáku.
Také se otvírá nové muzeum paličkované krajky. Je malé, ale krásné.
Proslovy, prohlídka a film o historii krajkářství v Peniche (foto 4, 5, 6).
Jedno odpoledne se účastníme výstavy studentů střední designerské školy na téma JAK VYUŽÍT PALIČKOVANOU KRAJKU JINAK (foto 12). Proslovy, a představení každého návrhu paní profesorkou nebo přímo mladým návrhářem. Pak fotíme a prohlížíme.
Dvakrát vidíme módní přehlídku, ta první začíná ve 22.00, barevné světelné efekty a modely - vše úchvatné. Spát jdeme až další den (foto 7, 8, 9).
Další den je přehlídka odpoledne a tak jdu fotografovat ještě jednou.
Kupodivu vyšly fotky lépe z dálky - stojím na pařezu. Uveřejňuji zde dvě svoje krajky na oděvech, které šila Iva Křivánková (foto 10 a 11).
Končím fotografií maskota festivalu (foto 2) a skupinou oficiálních představitelů zahajovacího ceremoniálu. Foto 1 - nazvala jsem ji, poslední úpravy - starosta Peniche rovná kravatu starostovi Camaraňas (ES) a mezi nimi je starosta Novedrate (IT).
Milé Peniche - moc děkujeme.

• Festival v Peniche - obrázek nr. 1

1 - Poslední úpravy - starosta Peniche rovná kravatu starostovi Camaraňas (ES) a mezi nimi je starosta Novedrate (IT)

• Festival v Peniche - obrázek nr. 2

• Festival v Peniche - obrázek nr. 11

11 - Dvě moje krajky na oděvech, které šila Iva Křivánková

• Festival v Peniche - obrázek nr. 12

12 - Výstava studentů střední designerské školy na téma JAK VYUŽÍT PALIČKOVANOU KRAJKU JINAK

• Festival v Peniche - obrázek nr. 13

13 - Na takovém plácku u radnice, stoly, slunečníky, a přijít může, kdo chce

• Festival v Peniche - obrázek nr. 14

14 - Ernestina vysvětluje, že jsem "profesóre"